Elektrische fietsen

 

 

 groene lamp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U gaat op zoek naar een elektrische fiets, en daar is de keus heel groot in. Doordat er zo veel keus is, wordt het wellicht voor u lastig om een keuze te kunnen maken. Echter zijn er diverse aandrijf systemen en elk systeem heeft haar eigen functionaliteit. Voor ieder persoon kan de fiets anders aanvoelen, en anders presteren. Wij kunnen u helpen met het maken van de juiste keus.

 

De motor van een elektrische fiets bepaald voor een gedeelte het comfort van het fietsen. U kunt dan denken aan hoeveelheid geluid de motor maakt, hoeveel kracht de motor kan leveren en natuurlijk de plaats van de motor.

 

 

voorwiel motor

Waar wilt u de aandrijving
 

motor in het Achterwiel

Als u vaak in heuvelachtig gebied in Nederland fietst, is het prettig om te kiezen voor een fiets met een motor in het achterwiel. De motor geeft u als het ware een duwtje in de rug. Waar voorheen een motor in het achterwiel altijd gecombineerd werd met een derailleur versnellingen kan dit tegenwoordig gecombineerd worden met een gesloten kettingkast. U  heeft dan de optie voor 5 versnellingen. Zo heeft u dus het voordeel van achterwiel aandrijving en een gesloten kettingkast. U heeft dus nooit last van een trekkend voorwiel aangedreven model, of een te hoge opstap i.v.m. een midden-motor frame.

 

middenmotor

 

 

Voor en nadelen van een midden-motor.

 

Zoals de naamgeving al doet vermoeden is de motor in het midden van de fiets, bij de trapas, gemonteerd. Vanwege de plaatsing, laag en centraal tussen de wielen, wordt het zwaartepunt omlaag gebracht. Ten gevolge hiervan kan je genieten van stabiele ritten. Daarnaast zorgt de plaatsing er voor dat het gewicht evenredig is verdeeld, waardoor het bijvoorbeeld eenvoudiger wordt om je fiets te tillen.

Een ander groot voordeel van de midden-motor is het natuurlijke gevoel van trapondersteuning. Net zoals het geval is bij een normale fiets (met je benen), wordt de energie bij een E-bike met midden-motor namelijk overgebracht op de trapas ( in dit geval door de motor). Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past de ondersteuning daar op aan. Het doseren van een midden-motor verloopt daardoor erg precies. Hoe minder hard je trapt, hoe meer de fiets ondersteunt. Wel zo lekker als je de boodschappen of kinderen achterop hebt!

In tegenstelling tot een E-bike met voor- of achterwielondersteuning, kan een elektrische fiets met midden-motor gecombineerd worden met alle soorten versnellingen. Een klein pluspunt is ten slotte dat een midden-motor niet in de weg zit als je de voor- of achterband van je fiets moet plakken.

 

 

 

 

Heeft de midden-motor ook nadelen?

Voornamelijk vroegere modellen E-bikes met midden-motor toonden ruimte voor verbetering. Zo waren vroegere types over het algemeen zeer rumoerig door de tandwieloverbrenging. Daarnaast zorgde de kracht van de motor soms voor schade aan de ketting en de versnellingen. Tegenwoordig zijn diverse onderdelen aangepast. Tandwielkasten kunnen nu zo gemaakt worden dat ze weinig geluid meer produceren en de kettingen zijn vervangen door schadebestendige materialen.

Wat wel altijd zal blijven is dat een E-bike met een midden-motor over het algemeen duurder is dan elektrische fietsen met een ander type motor. Daarnaast zal het type altijd beschikken over een grotere instaphoogte, hoe compact de midden-motor ook gemaakt wordt. Frames zonder motor bij de trapas kunnen nu eenmaal lager worden gebouwd.

 

 

 

 

 

motor in het voorwiel

Wanneer u op zoek bent naar een e-bike met weinig onderhoud en waarbij u kunt schakelen als u stilstaat, kies dan voor een e-bike met de motor in het voorwiel. Dit is praktisch doordat de montage van een gesloten kettingkast mogelijk is. Met een gesloten kettingkast heeft u altijd een naaf versnelling en dus vrijwel geen onderhoud.

Ook prijstechnisch is een elektrische fiets met voorwiel aangedreven motor de “goedkoopste” optie.

 

 

thSUAOECYY

 
 
  
type trapondersteuning.

 

 

 

 

De trapondersteuning maakt van een “gewone” fiets een elektrische fiets. Er zijn verschillende type sensoren die bepalen hoe en wanneer de motor moet gaan ondersteunen.

 

de rotatiesensor

Is een natuurlijk rijgevoel minder belangrijk, en wilt u snel geholpen worden? Dan kunt U kiezen voor een rotatiesensor. Deze sensor registreert de omwenteling van de trapas. Zodra de sensor beweging registreert zal deze direct aan de motor een signaal afgeven. De snelheid past zich aan, aan de stand die U opgeeft op de computer van de fiets.

 

de trapkrachtsensor

Deze sensor registreert kracht op de pedalen. Zodra u kracht zet op het pedaal zal direct de motor beginnen met werken. Als de kracht toeneemt zal ook de snelheid van de fiets toe nemen in combinatie met de computer van de fiets. dus vooral in heuvelachtig terrein is dit een goede techniek en dus echt onmisbaar.

 

 

thVVFMCMF3

 

 

Accu
 

actieradius

Bij aanschaf van Uw elektrische fiets is actieradius van heel groot belang, uiteraard wilt U niet halverwege stil komen te staan. De actieradius hangt van een aantal dingen af :

  • hoeveel wattuur ( Wh ) heeft de accu?
  • wat voor gebied berijdt u?
  • welke versnelling rijdt u?
  • hoe rijdt u weg?
  • wind tegen of wind mee?

Wat eigenlijk veel belangrijker is, is dat de kwaliteit van de cellen die gebruikt worden. Er zijn A-B-C-D-E-F en ungraded cellen te koop op de markt. Daarvan hoort de consument helemaal nooit iets.

De cellen in accu behuizingen zijn over het algemeen 18650 cellen (vorm ongeveer aan een AA batterij) met een nominale voltage van 3.6V en een daadwerkelijke voltage (zie hieronder) dat varieert.

Alle accu cellen komen vanaf dezelfde productie lijn van 1 producent en hebben de naam van de producent, aan het einde worden ze zogenaamd ge-grade. A (4.2V) en B (4.0V)  grading gebruiken de cel-fabrikanten voor hun eigen klanten.

C (3.8V)  en D (3.6V) grading verkopen ze aan individuele accupakket bouwers waarbij ze erbij vermelden dat die niet onder de naam van die producent verkocht mogen worden (wat in de praktijk toch gewoon gebeurt)

E (3.4V) en F (3.2V) grading verkopen ze aan opkopers waarbij de naam van de producent weer niet gebruikt mag worden (die het dan weer doorverkopen aan handelaren die het weer als cellen van die producent op de markt brengen) Ungraded (3.0V of lager!) word verkocht aan partijen die ze eigenlijk moeten recyclen (maar die vaak ook de ungraded cellen gewoon weer aan opkopers verkopen….. en die…… U begrijpt het…..).

De consument denkt vaak, als ik dat-en-dat materiaal koop, dan koop ik iets goeds. Dat is dus niet helemaal waar, bekijk het volgende voorbeeld:

Een accu in F-grade (10Ah x 3.2V = 320Wh, op het etiket staat dan gewoon 360Wh: 10Ah x 3.6V) is stukken slechter dan een simpele Lithium accu in A-grade (10Ah x 4.2V = 420Wh, waar 360Wh op het etiket staat).

U ziet dus dat de consument helaas soms benadeeld wordt, dit is voor U als consument ook lastig te zien en te herkennen. Het grote voordeel van A merken is dat zij altijd zijn afgemonteerd met A cellen en hier geen concessies in doen. U zult dit zelf uiteraard niet gauw kunnen controleren, echter zijn wij hier altijd open over en zullen u altijd aantonen wat u werkelijk voor cellen heeft.

 

wereldbol

 stap uit de auto

stap op de elektrische fiets

 

 

Winter en Uw elektrische fiets

 

Er komen veel vragen over de actieradius, dit gebeurd voornamelijk in de wintermaanden. In de wintermaanden wanneer de temperatuur onder de 5 graden Celsius gaat zakken, zult u merken dat Uw elektrische fiets daar moeite mee krijgt.

dit gaat voornamelijk om de afstand. Uw Accu is in veel gevallen gemaakt van Lithium- Ion, dit is een goede grondstof voor de batterijen van tegenwoordig. Lithium heeft alleen een nare eigenschap, het kan slecht tegen kou.

 

Zodra de temperatuur naar het vriespunt komt, gaat Lithium minder goed werken, en kunt u dus niet de volledige capaciteit gebruiken van de accu, dit kan oplopen tot 60% verlies van de actieradius.

Dit is geen defect! en lost zich vanzelf weer op.

Indien u een elektrische fiets heeft van Bosch, of ION dan schakelt het systeem zichzelf uit bij -10 graden Celsius.

 

Het beste kunt u de accu binnen neerleggen, een schuur waar het vochtig is en vriest is niet bevorderlijk voor de accu van uw elektrische fiets.

bewaar de accu dan ook op kamertemperatuur.

 

Bent u op zoek naar een elektrische fiets? Van deze 3 merken kunnen wij alle modellen leveren. klik op het logo van Uw voorkeur en zie wat er allemaal mogelijk is!

 

SPARTA …………. GAZELLE ………….. BATAVUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sparta ION DT.
deze sparta is voorwiel aangedreven, en afgemonteerd met een accu in het frame die uitneembaar is!!!
* uitneembare frame accu
* actieradius tot en met 75 km
* ION voorwiel motor waardoor deze nagenoeg stil is
* 5 ondersteuningsstanden die volledig te personaliseren zijn
* stabiele wegligging door plaats van accu
* frame hoogte 53cm.
€ 2.549,- VOOR € 2.275,-
Sparta ION RX+.
deze Sparta is voorwiel aangedreven, afgemonteerd met een accu op de achter drager, waardoor deze makkelijk is af te nemen!
* 300Wh accu ( eventueel te verhogen tot en met 600Wh tegen meerprijs.
* actieradius +- 50km ( 300Wh )
* 7 versnellingen
* ION voorwiel motor waardoor deze nagenoeg stil is!!
* 5 ondersteuningsstanden, te personaliseren
* dual system
* frame hoogte 53cm.
€ 2.599,- VOOR € 2.325,-
Sparta B4 BOSCH ACTIVE.
deze Sparta is BOSCH aangedreven, door de middenmotor is de fiets uitermate stabiel.
* 400Wh accu
* actieradius +-80km
* automatische versnellingsnaaf NUVINCI H SINC
* middenmotor 42NM BOSCH
* 4 ondersteuningsstanden, te personaliseren
* volledig automatisch
* frame hoogte 53cm.
* betreft een demo model met 1.400 km op teller
€ 3.299,- VOOR € 1.900,-