Elektrische fietsen

 

thNP6161GP

 

 

 

Bij de aanschaf van een elektrische fiets komt veel kijken, een van de belangrijkste dingen van de ebike is comfort.

Maar wat bepaald nu het comfort van een elektrische fiets en welke elektrische fiets past het beste bij U. Er zijn namelijk diverse aandrijfsystemen waar U gebruik van kunt maken. Kiest U voor een voorwiel aangedreven motor, achterwiel aangedreven of een midden-motor direct op de trapas.

 

De motor van een elektrische fiets bepaald voor een gedeelte het comfort van het fietsen. U kunt dan denken aan hoeveelheid geluid de motor maakt, hoeveel kracht de motor kan leveren en natuurlijk de plaats van de motor.

 

 

voorwiel motor

Waar wilt u de aandrijving
 

motor in het Achterwiel

Als u vaak in heuvelachtig gebied in Nederland fietst, is het prettig om te kiezen voor een fiets met een motor in het achterwiel. De motor geeft u als het ware een duwtje in de rug. Daarnaast heeft de motor in het achterwiel altijd een derailleur versnelling waardoor u altijd licht trapt en meer versnellingen heeft.

 

motor in het midden van het frame

Bent u op zoek naar de meest natuurlijke ondersteuning en rijgedrag? kies dan voor een middenmotor. De middenmotor zit in het midden van het frame direct bij de trapas. Dit geeft een laag zwaartepunt waardoor de fiets zeer stabiel is. Een middenmotor is door zijn kracht en techniek uitermate geschikt voor heuvels en bergen.

 

motor in het voorwiel

Wanneer u op zoek bent naar een e-bike met weinig onderhoud en waarbij u kunt schakelen als u stilstaat, kies dan voor een e-bike met de motor in het voorwiel. Dit is praktisch doordat de montage van een gesloten kettingkast mogelijk is. Met een gesloten kettingkast heeft u altijd een naaf versnelling en dus vrijwel geen onderhoud.

 

E-bikes geven alleen trapondersteuning zonder gashendel, en dus niet wat wij kennen van brommers en snorscooters. dit komt omdat de elektrische fiets zonder kenteken en rijbewijs bereden mag worden. U moet dus zelf ten alle tijden fietsen zodat de motor mee gaat werken.

 

 

thSUAOECYY

 
 
  
type trapondersteuning.

 

 

 

 

De trapondersteuning maakt van een “gewone” fiets een elektrische fiets. Er zijn verschillende type sensoren die bepalen hoe en wanneer de motor moet gaan ondersteunen.

 

de rotatiesensor

Is een natuurlijk rijgevoel minder belangrijk, en wilt u snel geholpen worden? Dan kunt U kiezen voor een rotatiesensor. Deze sensor registreert de omwenteling van de trapas. Zodra de sensor beweging registreert zal deze direct aan de motor een signaal afgeven. De snelheid past zich aan, aan de stand die U opgeeft op de computer van de fiets.

 

de trapkrachtsensor

Deze sensor registreert kracht op de pedalen. Zodra u kracht zet op het pedaal zal direct de motor beginnen met werken. Als de kracht toeneemt zal ook de snelheid van de fiets toe nemen in combinatie met de computer van de fiets. dus vooral in heuvelachtig terrein is dit een goede techniek en dus echt onmisbaar.

 

 

thVVFMCMF3

 

 

Accu
 

actieradius

Bij aanschaf van Uw elektrische fiets is actieradius van heel groot belang, uiteraard wilt U niet halverwege stil komen te staan. De actieradius hangt van een aantal dingen af :

  • hoeveel wattuur ( Wh ) heeft de accu?
  • wat voor gebied berijdt u?
  • welke versnelling rijdt u?
  • hoe rijdt u weg?
  • wind tegen of wind mee?

zo zijn er nog vele voorbeelden op te noemen, en elke verandering in rijgedrag veranderd uiteraard ook de afstand die u kunt afleggen op 1 acculading. Er zijn diverse accu types, in de e-bikes gebruiken ze eigenlijk maar 2 soorten systemen : Lithium ION accu en NimH accu’s. Bij beide accu’s zijn er voor en nadelen. verreweg het meest gebruikt is de Lithium ION accu, deze accu heeft meer capaciteit per cel en kan dus groter in vermogen zijn. Deze accu’s kunnen dus in wattuur ( Wh ) groter zijn. ( V + Ah = aantal wattuur ) We kennen de accu’s vanaf 300Wh tot en met 600 Wh. Een nadeel van deze accu’s is dat de aanschafprijs hoger ligt als een NimH batterij.

 

Een NimH accu wordt steeds minder gebruikt, deze accu’s hebben een groter zelfontlading, en moeten dus vaker en langer aan de oplader hangen. Ook kunnen hier maar 24 cellen ( 24 V ) ipv 36 cellen (36V) in lithium batterijen. Het voordeel van deze batterijen is dat deze in aanschaf goedkoper zijn en dus redelijk makkelijk vervangbaar is.

 

De merken die wij verkopen zijn Gazelle, Batavus en Sparta. Alle drie de merken verkopen de eenvoudige modellen tot en met een luxe segment. De selectie kunt u zelf maken door wensen en eisen naast elkaar neer te leggen.

  • Wil ik graag op vlak terrein rijden, of wil ik de fiets mee nemen de bergen in.
  • Wil ik maximaal 50-60 kilometer rijden of wil ik naar de 100-150 km toe.
  • Wil ik een display met afstanden en snelheden, of mag het een simpel exemplaar zijn.
  • Wil ik de motor in het voorwiel-achterwiel of middenmotor

Graag willen wij u helpen bij het maken van een GOEDE keus.

Een elektrische fiets schaft u niet zomaar aan, en daarvoor heeft u eerlijk advies nodig, dit advies kunnen wij U in de winkel geven of gemakkelijker bij U thuis!!!

Wij komen eventueel bij U thuis om samen met U fietsen uit te proberen en uit te leggen wat wel en niet kan, dit kan op uw tijdstip in uw eigen omgeving!

( zie Extra ebike service )

Wij zien U graag in onze winkel voor een gedegen advies.

Winter en Uw elektrische fiets

 

Er komen veel vragen over de actieradius, dit gebeurd voornamelijk in de wintermaanden. In de wintermaanden wanneer de temperatuur onder de 5 graden Celsius gaat zakken, zult u merken dat Uw elektrische fiets daar moeite mee krijgt.

dit gaat voornamelijk om de afstand. Uw Accu is in veel gevallen gemaakt van Lithium- Ion, dit is een goede grondstof voor de batterijen van tegenwoordig. Lithium heeft alleen een nare eigenschap, het kan slecht tegen kou.

 

Zodra de temperatuur naar het vriespunt komt, gaat Lithium minder goed werken, en kunt u dus niet de volledige capaciteit gebruiken van de accu, dit kan oplopen tot 60% verlies van de actieradius.

Dit is geen defect! en lost zich vanzelf weer op.

Indien u een elektrische fiets heeft van Bosch, of ION dan schakelt het systeem zichzelf uit bij -10 graden Celsius.

 

Het beste kunt u de accu binnen neerleggen, een schuur waar het vochtig is en vriest is niet bevorderlijk voor de accu van uw elektrische fiets.

bewaar de accu dan ook op kamertemperatuur.

 

Bent u op zoek naar een elektrische fiets? Van deze 3 merken kunnen wij alle modellen leveren. klik op het logo van Uw voorkeur en zie wat er allemaal mogelijk is!

 

SPARTA …………. GAZELLE ………….. BATAVUS

 

 

Sparta ION DT.
deze sparta is voorwiel aangedreven, en afgemonteerd met een accu in het frame die uitneembaar is!!!
* uitneembare frame accu
* actieradius tot en met 75 km
* ION voorwiel motor waardoor deze nagenoeg stil is
* 5 ondersteuningsstanden die volledig te personaliseren zijn
* stabiele wegligging door plaats van accu
* frame hoogte 53cm.
€ 2.549,- VOOR € 2.275,-
Sparta ION RX+.
deze Sparta is voorwiel aangedreven, afgemonteerd met een accu op de achter drager, waardoor deze makkelijk is af te nemen!
* 300Wh accu ( eventueel te verhogen tot en met 600Wh tegen meerprijs.
* actieradius +- 50km ( 300Wh )
* 7 versnellingen
* ION voorwiel motor waardoor deze nagenoeg stil is!!
* 5 ondersteuningsstanden, te personaliseren
* dual system
* frame hoogte 53cm.
€ 2.599,- VOOR € 2.325,-
Sparta B4 BOSCH ACTIVE.
deze Sparta is BOSCH aangedreven, door de middenmotor is de fiets uitermate stabiel.
* 400Wh accu
* actieradius +-80km
* automatische versnellingsnaaf NUVINCI H SINC
* middenmotor 42NM BOSCH
* 4 ondersteuningsstanden, te personaliseren
* volledig automatisch
* frame hoogte 53cm.
* betreft een demo model met 1.400 km op teller
€ 3.299,- VOOR € 1.900,-