U gaat op zoek naar een elektrische fiets, en daar is de keus heel groot in. Doordat er zo veel keus is, wordt het wellicht voor u lastig om een keuze te kunnen maken. Echter zijn er diverse aandrijf systemen en elk systeem heeft haar eigen functionaliteit. Voor ieder persoon kan de fiets anders aanvoelen, en anders presteren. Wij kunnen u helpen met het maken van de juiste keus.
De motor van een elektrische fiets bepaald voor een gedeelte het comfort van het fietsen. U kunt dan denken aan hoeveelheid geluid de motor maakt, hoeveel kracht de motor kan leveren en natuurlijk de plaats van de motor.
motor in het Achterwiel
Als u vaak in heuvelachtig gebied in Nederland fietst, is het prettig om te kiezen voor een fiets met een motor in het achterwiel. De motor geeft u als het ware een duwtje in de rug. Waar voorheen een motor in het achterwiel altijd gecombineerd werd met een derailleur versnellingen kan dit tegenwoordig gecombineerd worden met een gesloten kettingkast. U heeft dan de optie voor 5 versnellingen. Zo heeft u dus het voordeel van achterwiel aandrijving en een gesloten kettingkast. U heeft dus nooit last van een trekkend voorwiel aangedreven model, of een te hoge opstap i.v.m. een midden-motor frame.
middenmotor
Voor en nadelen van een midden-motor.
motor in het voorwiel
Wanneer u op zoek bent naar een e-bike met weinig onderhoud en waarbij u kunt schakelen als u stilstaat, kies dan voor een e-bike met de motor in het voorwiel. Dit is praktisch doordat de montage van een gesloten kettingkast mogelijk is. Met een gesloten kettingkast heeft u altijd een naaf versnelling en dus vrijwel geen onderhoud.
Ook prijstechnisch is een elektrische fiets met voorwiel aangedreven motor de “goedkoopste” optie.
De trapondersteuning maakt van een “gewone” fiets een elektrische fiets. Er zijn verschillende type sensoren die bepalen hoe en wanneer de motor moet gaan ondersteunen.
de rotatiesensor
Is een natuurlijk rijgevoel minder belangrijk, en wilt u snel geholpen worden? Dan kunt U kiezen voor een rotatiesensor. Deze sensor registreert de omwenteling van de trapas. Zodra de sensor beweging registreert zal deze direct aan de motor een signaal afgeven. De snelheid past zich aan, aan de stand die U opgeeft op de computer van de fiets.
de trapkrachtsensor
Deze sensor registreert kracht op de pedalen. Zodra u kracht zet op het pedaal zal direct de motor beginnen met werken. Als de kracht toeneemt zal ook de snelheid van de fiets toe nemen in combinatie met de computer van de fiets. dus vooral in heuvelachtig terrein is dit een goede techniek en dus echt onmisbaar.
Accu
actieradius
Bij aanschaf van Uw elektrische fiets is actieradius van heel groot belang, uiteraard wilt U niet halverwege stil komen te staan. De actieradius hangt van een aantal dingen af :
- hoeveel wattuur ( Wh ) heeft de accu?
- wat voor gebied berijdt u?
- welke versnelling rijdt u?
- hoe rijdt u weg?
- wind tegen of wind mee?
stap uit de auto
stap op de elektrische fiets
Winter en Uw elektrische fiets
Er komen veel vragen over de actieradius, dit gebeurd voornamelijk in de wintermaanden. In de wintermaanden wanneer de temperatuur onder de 5 graden Celsius gaat zakken, zult u merken dat Uw elektrische fiets daar moeite mee krijgt.
dit gaat voornamelijk om de afstand. Uw Accu is in veel gevallen gemaakt van Lithium- Ion, dit is een goede grondstof voor de batterijen van tegenwoordig. Lithium heeft alleen een nare eigenschap, het kan slecht tegen kou.
Zodra de temperatuur naar het vriespunt komt, gaat Lithium minder goed werken, en kunt u dus niet de volledige capaciteit gebruiken van de accu, dit kan oplopen tot 60% verlies van de actieradius.
Dit is geen defect! en lost zich vanzelf weer op.
Indien u een elektrische fiets heeft van Bosch, of ION dan schakelt het systeem zichzelf uit bij -10 graden Celsius.
Het beste kunt u de accu binnen neerleggen, een schuur waar het vochtig is en vriest is niet bevorderlijk voor de accu van uw elektrische fiets.
bewaar de accu dan ook op kamertemperatuur.
Bent u op zoek naar een elektrische fiets? Van deze 3 merken kunnen wij alle modellen leveren. klik op het logo van Uw voorkeur en zie wat er allemaal mogelijk is!
SPARTA …………. GAZELLE ………….. BATAVUS
![]() | Sparta ION RX+. deze Sparta is voorwiel aangedreven, afgemonteerd met een accu op de achter drager, waardoor deze makkelijk is af te nemen! * 300Wh accu ( eventueel te verhogen tot en met 600Wh tegen meerprijs. * actieradius +- 50km ( 300Wh ) * 7 versnellingen * ION voorwiel motor waardoor deze nagenoeg stil is!! * 5 ondersteuningsstanden, te personaliseren * dual system * frame hoogte 53cm. |